شماره تماس: 09387894096 

نمونه گیری گلوله برفی - تزیسمی

نمونه گیری گلوله برفی

تماس با افراد مناسب برای شرکت در تحقیقات شما حیاتی است - اما یافتن این موضوعات در برخی موارد می تواند مشکل باشد.

افراد ممکن است به دلایل مختلفی تمایلی به برقراری ارتباط نداشته باشند یا برای یافتن آنها چالش برانگیز باشند. نمونه گیری گلوله برفی یک تکنیک استخدامی است که برای این موقعیت های خاص طراحی شده است زیرا از روش نمونه گیری غیر احتمالی استفاده می کند.

مطالعه کنید: انواع متغیر پژوهش 

نمونه‌گیری گلوله برفی به‌جای گنجاندن یک گروه کلی از شرکت‌کنندگان بالقوه، شامل شرکت‌کنندگان فعلی است که به استخدام سایر افراد بالقوه کمک می‌کنند.

این نام از روشی است که شرکت کنندگان افراد جدید را جمع آوری می کنند و اندازه گروه را افزایش می دهند. از این نظر، شبیه به روشی است که یک گلوله برفی غلتان در اندازه رشد می کند. گاهی اوقات به عنوان نمونه گیری ارجاعی زنجیره ای نیز شناخته می شود.

مطالعه کنید: انجام پایان نامه مدیریت بیمه

نمونه گیری گلوله برفی چیست؟

در این روش اعضای آیندهٔ نمونه از طریق اعضای سابق نمونه انتخاب می‌شوند و نمونه مانند یک گلولهٔ برفی بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. برای مثال در یک پژوهش کیفی با روش مصاحبه، از افراد پرسیده می‌شود که آیا فرد دیگری را برای مصاحبه پیشنهاد می‌کنند و این گونه نمونهٔ آنها بزرگ و بزرگ‌تر خواهد شد.

مطالعه کنید: روش پدیدارشناسی

انواع نمونه برداری گلوله برفی

سه نوع نمونه برداری گلوله برفی وجود دارد. آنها کمی متفاوت هستند، اما همه آنها به ارجاعات شرکت کنندگان متکی هستند.

مطالعه کنید: فراتحلیل

نمونه برداری گلوله برفی خطی
این روش یک گروه نمونه با یک موضوع واحد را تشکیل می دهد. آنها اطلاعات تماس یک فرد دیگر را که برای مطالعه مناسب است ارائه می دهند. از آن شخص دعوت می شود تا بپیوندد و خودش یک مرجع ارائه دهد. این تا زمانی ادامه می یابد که افراد کافی برای مطالعه استخدام شوند.

مطالعه کنید: مرور سیستماتیک

نمونه برداری نمایی بدون تبعیض گلوله برفی
همانند نمونه‌گیری گلوله برفی خطی، این روش با یک شرکت‌کننده شروع می‌شود. آنها اطلاعات تماس را برای چندین موضوع بالقوه که برای شرکت دعوت شده اند ارائه می دهند. سپس از این افراد خواسته می شود تا به چندین شرکت کننده بالقوه دیگر ارجاع دهند.

این الگو تا زمانی ادامه می یابد که شرکت کنندگان به اندازه کافی به مطالعه بپیوندند. به طور طبیعی، این سریعترین روش برای تکمیل الزامات یک مطالعه است.

مطالعه کنید: فراترکیب

نمونه برداری تفکیکی نمایی گلوله برفی
این رویکرد ترکیبی از دو روش قبلی است. هر شرکت کننده چندین ارجاع به افرادی که ممکن است علاقه مند به پیوستن به مطالعه باشند ارائه می دهد. از بین آن گروه، یک نفر بر اساس شرایط منحصر به فرد مطالعه برای شرکت دعوت می شود. این به محققان امکان می دهد شرکت کنندگان را بر اساس ویژگی هایی که به دنبال آن هستند محدود کنند.

مطالعه کنید: سنتزپژوهی

این نوع نمونه برداری از گلوله برفی بیشترین زمان را می گیرد، اما به محققان این امکان را می دهد که دقیق ترین انتخاب ها را در مورد افرادی که در مطالعه شرکت می کنند، داشته باشند.

مطالعه کنید: انجام مقاله در تهران

گلوله برفی کیفی است یا کمی؟

تحقیقات انجام شده با روش نمونه گیری گلوله برفی در تحقیقات کمی قابل استفاده نیست. با این حال، می تواند در تحقیقات کیفی (در صورت استفاده دقیق) برای ارائه بینش در مورد جوامع یا موقعیت های خاص بسیار مفید باشد.

مطالعه کنید: تحلیل استواری

نمونه برداری گلوله برفی چگونه انجام می شود؟

هر یک از سه روش نمونه گیری گلوله برفی شامل یک عامل مشترک مهم است: شرکت کنندگان در مطالعه دیگران را برای مطالعه ارجاع می دهند. این می تواند یک راه سودمند برای برقراری ارتباط با اعضای یک جامعه باشد، در حالی که ممکن است در غیر این صورت دشوار باشد.

مطالعه کنید: تحلیل روایت

چرا از نمونه برداری گلوله برفی استفاده می شود؟

دلیل اصلی استفاده محققان از نمونه برداری گلوله برفی، دسترسی به جمعیت هایی است که تماس با آنها دشوار است. این می تواند به دلایل مختلفی باشد.

یک مثال افرادی هستند که اعضای یک گروه «نخبگان» هستند. این ممکن است شامل افراد بسیار ثروتمند یا اعضای یک باشگاه انحصاری باشد. چنین افرادی ممکن است تمایلی به افشای اطلاعات تماس خود برای عموم مردم نداشته باشند، به همتایان خود نزدیک شوند یا حتی در مورد وضعیت خود صحبت کنند.

مطالعه کنید: انجام پایان نامه مدیریت

گروه دیگری که ممکن است تماس با آنها دشوار باشد، افرادی هستند که در مورد هویت یا وضعیت خود مخفیانه هستند.

نمونه‌هایی از این ممکن است اعضای روحانیون همجنس‌گرا یا افرادی باشند که به عفونت‌هایی مانند اچ‌آی‌وی مبتلا هستند که دارای ننگ اجتماعی است. ارجاع شدن به مطالعه توسط سایر اعضای همان گروه ممکن است باعث شود که آنها تمایل بیشتری به صحبت با محققان داشته باشند.

مطالعه کنید: متغیر مداخله گر

نمونه برداری گلوله برفی همچنین می تواند برای تماس با افرادی که به دلیل وضعیت زندگی آنها به سختی پیدا می شوند، مانند پناهندگان یا افراد بی خانمان، استفاده شود. در بسیاری از موارد، هیچ سوابق عمومی از این افراد وجود ندارد.

زمانی که شخصی از درون این جامعه با آنها تماس می گیرد و در مورد تمایل آنها برای شرکت در تحقیق می پرسد، می تواند بسیار مفید باشد.

مطالعه کنید: فرضیه

چه زمانی باید از نمونه برداری گلوله برفی استفاده کرد؟

این رویکرد زمانی استفاده می شود که محققان در تعیین مکان گروه های خاص مشکل دارند. این می تواند به دلایل مختلفی مانند انگ اجتماعی، فقدان اطلاعات عمومی در مورد گروه یا تمایل افراد برای محافظت از هویت خود رخ دهد.

مطالعه کنید: بیانیه پایان نامه

روش نمونه گیری گلوله برفی

نمونه برداری گلوله برفی نمی تواند برای مطالعات آماری استفاده شود زیرا نمونه ای نماینده ارائه نمی دهد. با این حال، می تواند در تحقیقات کیفی بسیار مفید باشد.

در اینجا مثالی از نحوه استفاده از این روش آورده شده است.

مطالعه کنید: دیمتل 

اگر محققی بخواهد با افرادی که در پنج سال گذشته در یک منطقه خاص مسکن اجاره کرده اند صحبت کند، ممکن است یافتن افراد کافی که شرایط مطالعه را برآورده می کنند دشوار باشد. اطلاعات اجاره یک سابقه عمومی نیست. مردم اغلب با شرایط زندگی دوستان خود آشنا هستند، بنابراین به احتمال زیاد می توانند نام افرادی را که در موقعیتی مشابه خود قرار دارند، ارائه دهند.

مطالعه کنید: رساله دکتری

اگر محققان بتوانند تنها چند نفر را شناسایی کنند که دستورالعمل ها را رعایت می کنند، می توانند از آنها بخواهند که برای افراد دیگری در شرایط مشابه ارجاع دهند. سپس محققان می توانند این روند را تا زمانی که افراد کافی برای تحقیق خود پیدا کنند ادامه دهند.

مطالعه کنید: نمونه گیری غیر احتمالی

برنامه های نمونه برداری گلوله برفی

این رویکرد خود را به انواع خاصی از تحقیقات که بر جوامعی که ممکن است یافتن آنها دشوار باشد متمرکز می شود.

به عنوان مثال، محققانی که مطالعات پزشکی در مورد بیماری‌های نادر انجام می‌دهند، اغلب برای یافتن شرکت‌کنندگان در تلاش هستند.

مطالعه کنید: نمونه گیری تصادفی طبقه ای

شناسایی افراد با شرایط نادر خاص می تواند دشوار باشد، به ویژه با توجه به حقوق قانونی و اخلاقی بیماران برای حفظ حریم خصوصی. با این حال، سایر افراد مبتلا به یک بیماری نادر احتمالاً با سایر مبتلایان در تماس هستند و ممکن است انگیزه داشته باشند که به محققان در کار خود کمک کنند.

مطالعه کنید: نوشتن پروپوزال

تحقیقات اجتماعی یکی دیگر از حوزه‌های مطالعاتی است که اغلب از نمونه‌گیری گلوله برفی استفاده می‌کند. استخدام افراد کافی برای ارائه یک نمونه جمعیت قوی می تواند دشوار باشد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که گروه به نحوی مورد انگ یا محرومیت قرار گرفته باشند، زیرا به احتمال زیاد تمایلی به صحبت با محققان ندارند. نمونه برداری گلوله برفی راهی برای ورود به این جوامع حفاظتی فراهم می کند.

مطالعه کنید: نمونه گیری تصادفی

نمونه هایی از نمونه برداری گلوله برفی
موقعیت‌های خاصی که نیاز به نمونه‌گیری گلوله برفی دارد، موانع ناامیدکننده‌ای را برای سایر روش‌های جمع‌آوری داده‌ها نشان می‌دهد. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

مطالعه کنید: تحقیق پیمایشی

. جمعیت بدون سابقه رسمی از اعضا. برخی از آمارهای جمعیتی فهرستی از این افراد و نحوه دسترسی به آنها ندارند. به عنوان مثال، یافتن اطلاعات جمعیتی در مورد افراد بی خانمان دشوار است.

مطالعه کنید: تحلیل همبستگی

. افرادی که نمی خواهند شناسایی شوند. گاهی اوقات، محققان ممکن است بخواهند افرادی را مطالعه کنند که در افشای اطلاعات خود مردد هستند. به عنوان مثال می توان به افرادی اشاره کرد که در رفتارهای مجرمانه درگیر هستند، مانند کار جنسی، افرادی که متحمل یک رویداد آسیب زا مانند تجاوز جنسی شده اند، یا افرادی که در جامعه خود مورد قضاوت قرار می گیرند.

مطالعه کنید: تحلیل آماری

. افرادی که در مورد هویت شخصی خود رازدار هستند. این می تواند شامل افرادی باشد که در یک فرقه یا سایر جامعه های افراطی و منزوی درگیر هستند. آنها ممکن است به افراد خارجی اعتماد نداشته باشند و تمایلی به افشای اعضای دیگرشان در معرض بررسی دقیق نداشته باشند.

مطالعه کنید: دفاع پایان نامه

مزایای نمونه برداری گلوله برفی

نمونه برداری گلوله برفی مزایایی را برای محققان به ارمغان می آورد. در اینجا برخی از دلایلی که آنها ممکن است این روش را انتخاب کنند آورده شده است:

. دسترسی به گروه های مخفی را فراهم می کند. افرادی که انگیزه پنهان کردن هویت خود را دارند به طور طبیعی توسط افراد خارج از جامعه خود به سختی می توانند مکان یابی شوند. ارجاع افراد مورد اعتماد ممکن است درها را باز کند.

مطالعه کنید: اندازه اثر

. سریعتر و کم هزینه تر. کار از ارجاعات برای تماس با شرکت کنندگان بالقوه زمان، تلاش و بودجه کمتری نسبت به سایر رویکردها می گیرد.

. رویکرد انعطاف پذیرتر به جای رد شرکت کنندگان بالقوه بر اساس قوانین از پیش تعیین شده و انتخاب تصادفی، نمونه برداری گلوله برفی محققان را قادر می سازد تا از توصیه های اعضای جامعه پیروی کنند.

مطالعه کنید: متغیر

معایب نمونه برداری گلوله برفی

هیچ روشی بدون معایب نیست. در اینجا مواردی وجود دارد که باید هنگام استفاده از نمونه برداری گلوله برفی در نظر بگیرید.

. همه اعضای یک گروه شانس مساوی برای انتخاب شدن ندارند. گروه نمونه از طریق انتخاب تصادفی انتخاب نمی شود و آن را مستعد حاشیه خطا می کند. محققان نمی توانند فرض کنند که در حال مطالعه سطح مقطعی مساوی از گروه هستند و آنها را از استنتاج آماری باز می دارد.

مطالعه کنید: تحقیق توصیفی

. عدم همکاری احتمالی هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت کنندگان بالقوه علاقه مند به صحبت یا همکاری با محققان باشند.

. پتانسیل برای سوگیری نمونه از آنجایی که شرکت کنندگان تمایل دارند افرادی را که می شناسند معرفی کنند، محققان در معرض خطر سوگیری نمونه قرار دارند. اینجاست که این گروه به جای نمایش تصادفی گروه، شامل افرادی با پیشینه و شرایط مشابه می شود.

مطالعه کنید: تحقیقات کیفی

آیا نمونه برداری از گلوله برفی سوگیری را کاهش می دهد؟

خطر سوگیری نمونه و حاشیه خطا با نمونه برداری گلوله برفی افزایش می یابد. این روش از انتخاب تصادفی استفاده نمی کند و شرکت کنندگان احتمالاً افرادی را معرفی می کنند که شبیه خودشان هستند. به همین دلیل، نتایج ممکن است به طور کامل جمعیت را نشان ندهند.

مطالعه کنید: سرقت ادبی

نمونه برداری گلوله برفی ابزار مهمی است که محققان می توانند در هنگام توسعه یک مطالعه از آن استفاده کنند. اگرچه معایب و محدودیت‌هایی دارد، اما می‌تواند به شما کمک کند تا به افرادی دسترسی پیدا کنید که در غیر این صورت یافتن آن‌ها، اگر نگوییم غیرممکن، دشوار است.

مطالعه کنید: روش دلفی

کاربردهای نمونه برداری گلوله برفی

نمونه برداری گلوله برفی معمولاً در مواردی استفاده می شود که لیست از پیش محاسبه شده ای از جزئیات جمعیت هدف (افراد بی خانمان) وجود ندارد، در تماس با اعضای جمعیت هدف (قربانیان بیماری های نادر) درد بسیار زیادی وجود دارد، اعضای جمعیت هدف تمایلی به سمت آنها ندارند. مشارکت به دلیل انگ اجتماعی که به آنها متصل است (جنایت نفرت، قربانیان تجاوز جنسی یا سوء استفاده جنسی، تمایلات جنسی و غیره) یا محرمانه بودن سازمانی که پاسخ دهندگان در آن کار می کنند (سیا، اف بی آی یا سازمان تروریستی).

مطالعه کنید: انجام پروپوزال فوری

بنابراین، این نوع نمونه برداری در کاربردهای زیر ارجحیت دارد:

. اقدامات پزشکی: بسیاری از بیماری های کمتر تحقیق شده وجود دارد. ممکن است تعداد محدودی از افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند پروگریا، پورفیریا، سندرم آلیس در سرزمین عجایب و غیره باشند. با استفاده از نمونه‌گیری گلوله برفی، محققان می‌توانند با این مبتلایان به سختی تماس بگیرند و آنها را متقاعد کنند که در تحقیق نظرسنجی شرکت کنند.

مطالعه کنید: روش تحقیق

. تحقیقات اجتماعی: تحقیقات اجتماعی زمینه‌ای است که به بیشترین تعداد شرکت‌کننده نیاز دارد، زیرا فرآیندی است که دانشمندان در مورد نمونه مورد نظر خود اطلاعات کسب می‌کنند. وقتی قرار است تحقیقات اجتماعی در حوزه‌هایی انجام شود که شرکت‌کنندگان ممکن است لزوماً مایل به مشارکت نباشند، مانند افراد بی‌خانمان یا افراد کم‌بخت.

مطالعه کنید: پایان نامه

. موارد اختلاف: در صورت بروز اختلافاتی مانند اقدام تروریستی، نقض حقوق شهروندی و سایر موارد مشابه، افراد درگیر ممکن است با دادن اظهارات خود برای اهداف اثباتی مخالفت کنند. محققان یا مدیریت می‌توانند از نمونه‌گیری گلوله برفی برای فیلتر کردن افرادی از جمعیتی استفاده کنند که به احتمال زیاد باعث این وضعیت شده‌اند یا شاهد این رویداد هستند تا مدرکی در مورد رویداد جمع‌آوری کنند.

مطالعه کنید: انجام پایان نامه مدیریت دولتی

جمع بندی

این روش در مقایسه با دیگر روش‌های ذکر شده چندان منظم نیست، کاربرد کمتری دارد و بیشتر در تحقیقات قوم نگاری مورد استفاده قرار می‌گیرد تا در مطالعات پیمایشی. این فن شامل شناسایی برخی افراد مهم یک جمعیت و مصاحبه با آن‌ها است. سپس پژوهشگر به پیشنهاد این افراد برای مصاحبه به سراغ افراد دیگر می‌رود.

مطالعه کنید: انجام پایان نامه مدیریت بازرگانی

در این روش هسته کوچک اصلی، با افزایش مرحله ای، رشد می‌کند و مانند گلوله برفی که با غلتاندن بر زمین بزرگ می‌شود، نمونه پژوهش نیز افزایش می‌یابد. این روش معمولا زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که چارچوب نمونه‌گیری وجود ندارد و از طرفی افراد نمونه نسبت به یکدیگر شناخت دارند. بنابراین باید کاربرد روش‌های نمونه‌گیری احتمالی و غیراحتمالی را به‌خوبی بدانید.

انجام پایان نامه

به منظور داشتن رسالت علمی سعی کردم همیشه با دانشجویان طوری رفیق باشم که کم و کاستی های علمی خودشان را با من در میان بگذراند. در اینجا نیز سعی خوهم کرد به عنوان یک مشاور در انجام پایان نامه در کنارشان باشم. انجام مقاله و انجام پایان نامه در دوره دکتری و ارشد در رشته مدیریت و سایر رشته ها مهم است و دانشجویان را با مشکلات زیادی روبرو می کنند. سعی شده است در اینجا آموزش هایی در این زمینه و مشاوره در زمینه پایان نامه نویسی، مقاله نویسی انجام شود.

تزیسمی موسسه انجام پایان نامه