شماره تماس: 09387894096 

روایی همگرا - تزیسمی

روایی همگرا

روایی همگرا (Convergent Validity) یک سنجه کمی است که میزان همبستگی درونی و همسویی گویه‌های سنجش یک مقوله را نشان می‌دهد. مفهوم روایی پرسشنامه (اعتبار) به این سوال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می‌سنجد. پایایی پرسشنامه (قابلیت اعتماد) با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی را به دست می‌دهد. به عبارت دیگر همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک ازمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است. روش‌های متعددی برای محاسبه روایی وجود دارد که روایی همگرا یکی از آنها است.

مطالعه کنید: انواع متغیر پژوهش

هرگاه یک سازه (متغیر پنهان) براساس چند گویه (متغیر مشاهده‌پذیر) اندازه‌گیری شود همبستگی بین گویه‌های آن بوسیله روایی همگرا قابل بررسی است. اگر همبستگی بین بارهای عاملی گوبه‌ها بالا باشد، پرسشنامه از نظر همگرایی معتبر می‌باشد. این همبستگی برای اطمینان از این که آزمون آنچه را که باید سنجیده شود می‌سنجد، ضروری است. برای روایی همگرا باید میانگین واریانس استخراج شده (AVE) محاسبه شود.

مطالعه کنید: انجام پایان نامه مدیریت بیمه

روایی همگرا چیست؟

روایی همگرا زیرشاخه ای از اعتبار سازه است. روایی سازه نشان دهنده این است که یک آزمون چقدر مفهومی را که برای اندازه گیری طراحی شده است اندازه می گیرد.

مطالعه کنید: روش پدیدارشناسی

روایی همگرا کمی ظریف‌تر است، زیرا نشان می‌دهد که آیا سازه‌هایی که از لحاظ نظری باید با یکدیگر مرتبط باشند، در واقع به یکدیگر مرتبط هستند یا خیر.

به عنوان مثال، نمرات دو آزمون، یکی سنجش عزت نفس و دیگری سنجش برون گرایی، احتمالاً همبستگی دارند - افرادی که در عزت نفس نمره بالایی می گیرند، احتمال بیشتری دارد که در برون گرایی نمرات بالایی کسب کنند. این دو آزمون روایی همگرای بالایی خواهند داشت.

مطالعه کنید: فراتحلیل

اعتبار همگرا در مقابل تمایز

روایی همگرا و متمایز با هم به شما کمک می کند تا اعتبار سازه را ایجاد کنید. در تحقیق، آنها با هم ارزیابی می شوند زیرا هر دو باید ارزیابی شوند تا اعتبار سازه نشان داده شود. هیچکدام به تنهایی کافی نیستند، اما مهم است که به یاد داشته باشید که آنها یکسان نیستند.

مطالعه کنید: مرور سیستماتیک

به طور خلاصه، در حالی که اعتبار همگرا بر شباهت ها تمرکز دارد، اعتبار تمایز بر تفاوت ها تمرکز می کند.

. روایی همگرا به شما نشان می دهد که آیا دو آزمونی که باید ارتباط زیادی با یکدیگر داشته باشند واقعاً مرتبط هستند یا خیر.
. روایی افتراقی به شما نشان می دهد که آیا دو آزمونی که نباید ارتباط زیادی با یکدیگر داشته باشند، در واقع با هم نامرتبط هستند یا خیر.

مطالعه کنید: فراترکیب

ایده در اینجا این است که نه تنها یک آزمون باید با یک آزمون مشابه (یعنی اندازه‌گیری ساختار مشابه یا مرتبط) مرتبط باشد، بلکه نباید با آزمون‌های غیرمشابه یا نامرتبط (یعنی اندازه‌گیری سازه‌های مختلف) همبستگی داشته باشد.

مطالعه کنید: سنتزپژوهی

به عنوان مثال، اگر بین نمرات یک آزمون سنجش صداقت و آزمونی که رنگ مورد علاقه شرکت کنندگان را اندازه می گیرد، همبستگی (یا ضعیف) وجود نداشته باشد، می توان گفت که آزمون دارای اعتبار تمایز بالایی است. این بدان معنی است که فقط ساختاری را که قرار است اندازه گیری کند، اندازه گیری می کند، نه سازه های دیگر.

هنگامی که هر دو شرط (روایی همگرا و واگرا) برآورده می شوند، می توانید نتیجه بگیرید که یک آزمون شواهدی از اعتبار سازه را نشان می دهد.

مطالعه کنید: انجام مقاله در تهران

نمونه هایی از اعتبار همگرا و تمایز

برای تعیین اعتبار همگرای آزمون خود، باید یکی از موارد زیر را انجام دهید:

مطالعه کنید: تحلیل استواری

. نمرات آزمون خود را با نتایج حداقل یک آزمون دیگر که ساختار مشابه یا مشابهی را اندازه گیری می کند، مقایسه کنید. به عنوان مثال، می توانید پرسشنامه خودگزارشی خود را در مورد درونگرایی با پرسشنامه موجود که درونگرایی را نیز اندازه گیری می کند، اندازه گیری کنید.
. نتایج دو روش مختلف را با اندازه‌گیری یک ساختار مقایسه کنید. به عنوان مثال، می توانید نتایج یک مشاهده و یک پرسشنامه را با هم مقایسه کنید.

مطالعه کنید: تحلیل روایت

مثال: اعتبار همگرا
برای تحقیق خود در مورد اختلال شخصیت خودشیفته، پرسشنامه ای طراحی کرده اید که برای اندازه گیری خودشیفتگی طراحی شده است.
شما یک نمونه از دانش آموزان را ترسیم می کنید و از آنها می خواهید که پرسشنامه شما را پر کنند. شما همچنین یک مقیاس دیگر را برای اندازه گیری مصرف آشکار اضافه می کنید.

مطالعه کنید: انجام پایان نامه مدیریت

در ادبیات دانشگاهی، افرادی که رفتار خودشیفته از خود نشان می دهند نیز تمایل بیشتری به مصرف آشکار دارند. انتظار این است که نمرات دو آزمون همگرا شوند.

اگر نمرات پرسشنامه شما با نمرات آزمون دیگر همبستگی داشته باشد، پرسشنامه شما از روایی همگرای بالایی برخوردار است. برعکس، اگر نمرات پرسشنامه شما با نمرات آزمون دیگر همبستگی نداشته باشد، پرسشنامه شما روایی همگرای کمی دارد.

مطالعه کنید: متغیر مداخله گر

همچنین می توانید اعتبار همگرا را با استفاده از دو روش گردآوری داده های مختلف در طرح تحقیق خود آزمایش کنید. برای اندازه گیری خودشیفتگی، می توانید یک تست شخصیت و یک مصاحبه ساختاریافته نیز طراحی کنید. از آنجایی که این دو روش مفهوم یکسانی را اندازه‌گیری می‌کنند، نتایج آنها نیز باید با هم مرتبط باشند.

مطالعه کنید: فرضیه

ابتدا باید اعتبار همگرا را قبل از آزمایش اعتبار متمایز ایجاد کنید. این دو آزمون با هم به شما امکان می دهند اعتبار سازه را ارزیابی کنید. بررسی روابط بین سازه ها به شما کمک می کند تا از همبستگی بالا برای اعتبار همگرا و یک همبستگی کم (یا وجود ندارد) برای اعتبار متمایز اطمینان حاصل کنید.

مطالعه کنید: بیانیه پایان نامه

نحوه اندازه گیری روایی همگرا

برای اندازه گیری اعتبار همگرای آزمون خود، باید نشان دهید که بین معیارهای سازه های مرتبط همبستگی مثبت وجود دارد. به عبارت دیگر، اگر دو مقیاس مرتبط دارید، افرادی که در یک مقیاس امتیاز بالایی دارند، باید در مقیاس دیگر نیز امتیاز بالایی کسب کنند.

مطالعه کنید: دیمتل

همبستگی توسط یک ضریب همبستگی، مانند پیرسون r، که عددی بین 1 تا 1 است، تخمین زده می‌شود. این ضریب قدرت و جهت رابطه بین متغیرها را به شما نشان می دهد.

مطالعه کنید: رساله دکتری

مقادیر ضریب همبستگی را می توان به صورت زیر تفسیر کرد:

. / = 1: همبستگی مثبت کامل وجود دارد
. / = 0: اصلاً همبستگی وجود ندارد.
. / = −1: همبستگی منفی کامل وجود دارد

مطالعه کنید: نمونه گیری غیر احتمالی

شما می توانید به طور خودکار r پیرسون را در Excel، R، SPSS یا سایر نرم افزارهای آماری محاسبه کنید.

برای یافتن یک سازه مشابه، و بنابراین یک آزمون مشابه برای مقایسه اعتبار همگرا، باید به ادبیات آکادمیک مرتبط نگاه کنید. قبلاً در مورد روابط بین سازه ها چه می دانید؟ چه سازه های دیگری با سازه ای که مطالعه می کنید مرتبط است؟

مطالعه کنید: نمونه گیری تصادفی طبقه ای

اگرچه هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد، مقدار r > 0.50 به طور کلی برای نشان دادن اعتبار همگرا کافی در نظر گرفته می شود. با این حال، به خاطر داشته باشید که همبستگی با ساختارهای مرتبط باید بیشتر از ساختارهای غیرمرتبط باشد.

مطالعه کنید: نوشتن پروپوزال

مثال
فرض کنید به نشخوار فکری به عنوان یک ویژگی شخصیتی علاقه دارید. نشخوار فکری به عنوان تفکر وسواسی شامل افکار مفرط و تکراری که با سایر اشکال فعالیت ذهنی تداخل می کند، تعریف می شود. شما یک مقیاس جدید برای اندازه گیری آن ویژگی ایجاد کرده اید.

مطالعه کنید: نمونه گیری تصادفی

در ادبیات آکادمیک شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که تمایل به نشخوار فکری دارند علائم روان رنجوری و اضطراب را نیز نشان می دهند. این نشان می دهد که سازه نشخوار فکری با سازه های روان رنجورخویی و اضطراب مرتبط است.

مطالعه کنید: تحقیق پیمایشی

برای تعیین اعتبار همگرای مقیاس نشخوار فکری، تصمیم می گیرید آن را با مقیاس های سنجش روان رنجوری و اضطراب مقایسه کنید.

شما نمونه ای متشکل از 60 پاسخ دهنده را انتخاب می کنید و از آنها می خواهید که سه مقیاس مختلف را پر کنند. شما ضرایب همبستگی بین نتایج مقیاس نشخوار فکری و نتایج دو ارزیابی دیگر را محاسبه می کنید.

مطالعه کنید: تحلیل همبستگی

متوجه می شوید که مقیاس نشخوار فکری شما با مقیاس روان رنجوری (r = 0.45) و با مقیاس اضطراب (r = 0.60) مرتبط است. این مقادیر نشان می دهد که همبستگی مثبت قوی بین سه مقیاس وجود دارد.

مطالعه کنید: تحلیل آماری

یافته های تحقیق شما مطابق با ادبیات است و شواهدی برای حمایت از اعتبار همگرای مقیاس خود دارید. شما همچنین نشانه هایی از اعتبار ساختاری مقیاس جدید خود دارید. با این حال، این کافی نیست.

مطالعه کنید: دفاع پایان نامه

به خاطر داشته باشید که قبل از نتیجه گیری در مورد اعتبار سازه، باید روایی متمایز مقیاس خود را نیز تعیین کنید. به عبارت دیگر، شما همچنین باید نشان دهید که بین مقیاس نشخوار فکری شما و مقیاس‌های ساختارهای نامرتبط دیگر همبستگی کم وجود دارد یا اصلاً همبستگی وجود ندارد.

مطالعه کنید: اندازه اثر

نمونه هایی از اعتبار همگرا

پرسشنامه افسردگی
اگر یک روانشناس با استفاده از دو آزمون مختلف سعی در اندازه گیری افسردگی در بین یک جمعیت داشته باشد، می تواند بررسی کند که پاسخ های این آزمون ها چقدر با یکدیگر مرتبط هستند.

مطالعه کنید: متغیر

اگر آنها دریافتند که نتایج هر دو آزمون به شدت با یکدیگر همبستگی دارند، آنگاه روایی همگرا ایجاد شده است. با این حال، اگر همبستگی قابل توجهی بین نتایج آزمون وجود نداشته باشد، ممکن است بررسی بیشتر در مورد چرایی عدم تطابق وجود داشته باشد (کرفتز و همکاران، 2002).

مطالعه کنید: تحقیق توصیفی

تست های هوش
محققان اعتبار همزمان آزمون‌های هوش را با مقایسه نمرات آزمون هوش با سایر معیارهایی که توانایی‌های ذهنی مرتبط را ارزیابی می‌کنند، تأیید می‌کنند.

مطالعه کنید: تحقیقات کیفی

به عنوان مثال، اگر به فردی تست هوش داده شود و سپس آزمون مهارت های کلامی را تکمیل کند، محققان می توانند نتایج هر دو آزمون را برای تعیین اینکه آیا بین این دو مجموعه از نتایج همبستگی وجود دارد یا خیر مقایسه کنند.

مطالعه کنید: سرقت ادبی

در مورد Firmin و همکاران. (2008)، محققان اعتبار همزمان آزمون‌های هوش را با همبستگی نمرات یک آزمون هوش مصنوعی - شاخص هوش مرکب - با آزمون‌های تحت وب خود ارزیابی کردند.

این نوع مقایسه کمک می‌کند تا نشان داده شود که آزمون IQ آنچه را که مدنظر اندازه‌گیری آن است، یعنی هوش، اندازه‌گیری می‌کند، بنابراین به ایجاد اعتبار سازه کمک می‌کند.

مطالعه کنید: روش دلفی

تحصیلات
اعتبار همزمان برای تعیین اثربخشی روش ها و شیوه های آموزشی مهم است. به طور خاص، اعتبار همزمان یک ارزیابی، همبستگی بین عملکرد در یک تکلیف یا آزمون معین و نتایج دنیای واقعی مانند عملکرد شغلی یا پیشرفت دانش‌آموز را اندازه‌گیری می‌کند.

مطالعه کنید: انجام پروپوزال فوری

با بررسی این همبستگی، محققان می‌توانند تعیین کنند که آیا ارزیابی‌ها اطلاعات معنی‌داری درباره دانش، مهارت‌ها و توانایی‌های دانش‌آموزان به دست می‌آورند یا خیر.

به عنوان مثال، یک معلم ممکن است اعتبار همزمان ارزیابی های خود را با مقایسه نمرات دانش آموزان در آزمون های خود و عملکرد آنها در ابعاد مختلف یک پروژه نهایی عملی یا کارآموزی مرتبط با موضوع ارزیابی کند.

مطالعه کنید: روش تحقیق

سوالات متداول

روایی همگرا درونی است یا بیرونی؟
روایی همگرا نمونه ای از اعتبار خارجی است، زیرا به میزان مرتبط بودن معیارهای مختلف یک ساختار معین مربوط می شود.

این امر تعمیم‌پذیری، قابلیت کاربرد در موقعیت‌های عملی در جهان را تعیین می‌کند و اینکه آیا نتایج اندازه‌گیری می‌تواند به زمینه‌های دیگر ترجمه شود یا خیر.

مطالعه کنید: پایان نامه

تفاوت بین اعتبار همگرا و تمایز چیست؟
روایی افتراقی نشان می‌دهد که نتایج به‌دست‌آمده توسط یک ابزار خیلی قوی با اندازه‌گیری‌های یک صفت مشابه اما متمایز همبستگی ندارد. به عنوان مثال، بگوییم که یک شرکت در حال ارسال تست‌های مهندسین نرم‌افزار بالقوه برای سنجش میزان مهارت آنها در کدنویسی است.

مطالعه کنید: انجام پایان نامه مدیریت دولتی

نمره بالا در آزمون کدنویسی نباید به شدت با نمرات یک آزمون IQ مرتبط باشد، زیرا این امر باعث می شود که آزمون کدنویسی یک آزمون هوشی دیگر باشد.

از سوی دیگر، روایی همگرا نشان می دهد که یک آزمون با معیارهای آزمون تثبیت شده همان سازه همبستگی دارد. هم اعتبار تمایز و هم اعتبار همگرا برای اندازه گیری اعتبار سازه مهم هستند (هابلی و زومبو، 2013).

مطالعه کنید: انجام پایان نامه مدیریت بازرگانی

تفاوت بین اعتبار همگرا و واگرا چیست؟
اعتبار واگرا نام دیگری است که برای اعتبار متمایز استفاده می شود و حتی توسط برخی از نویسندگان معروف در زمینه اندازه گیری استفاده شده است (به عنوان مثال، Nunnally & Bernstein، 1994)، اگرچه این اصطلاح رایج پذیرفته شده نیست (Hubley & Zumbo، 2013).

بنابراین، تفاوت های یکسانی بین اعتبار همگرا و واگرا و اعتبار همگرا و تمایز وجود دارد.

انجام پایان نامه

به منظور داشتن رسالت علمی سعی کردم همیشه با دانشجویان طوری رفیق باشم که کم و کاستی های علمی خودشان را با من در میان بگذراند. در اینجا نیز سعی خوهم کرد به عنوان یک مشاور در انجام پایان نامه در کنارشان باشم. انجام مقاله و انجام پایان نامه در دوره دکتری و ارشد در رشته مدیریت و سایر رشته ها مهم است و دانشجویان را با مشکلات زیادی روبرو می کنند. سعی شده است در اینجا آموزش هایی در این زمینه و مشاوره در زمینه پایان نامه نویسی، مقاله نویسی انجام شود.

تزیسمی موسسه انجام پایان نامه