شماره تماس: 09387894096 

پژوهش کاربردی - تزیسمی

پژوهش کاربردی

پژوهش کاربردی (Applied Research) پژوهشی است که با تکیه بر دستاوردهای پژوهش‌های بنیادی به حل یک مساله در دنیای واقعی می‌پردازد. این پژوهش با هدف بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روش‌ها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می‌شود. هدف تحقیق کاربردی، توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. در اینجا نیز سطح گفتمان انتزاعی و کلی اما در یک زمینه خاص است. 

مطالعه کنید: انجام مقاله

تحقیق کاربردی چیست؟


تحقیقات کاربردی نوعی طرح تحقیقاتی است که به دنبال حل یک مسئله خاص یا ارائه راه حل های نوآورانه برای مسائل مربوط به یک فرد، گروه یا جامعه است. این روش اغلب به عنوان یک روش علمی تحقیق یا پژوهش قراردادی شناخته می‌شود زیرا شامل کاربرد عملی روش‌های علمی برای مشکلات روزمره است.

مطالعه کنید: انجام پایان نامه مدیریت

هنگام انجام تحقیقات کاربردی، محقق برای شناسایی یک مسئله، یک فرضیه را با دقت وارسی می‌کند و برای آزمایش این فرضیه‌ها از طریق آزمایش پیش می‌رود. در بسیاری از موارد، این رویکرد تحقیقاتی از روش‌های تجربی برای حل مشکلات عملی استفاده می‌کند.

تحقیقات کاربردی به دلیل رویکرد مستقیم در جستجوی راه حل برای یک مسئله، گاهی اوقات یک تحقیق غیر سیستماتیک در نظر گرفته می‌شود.چون بیشتر یافته های تحقیق خالص یا اساسی را مورد بررسی قرار می دهد تا این یافته ها را تأیید کند و آنها را برای ایجاد راه حل های ابتکاری به کار گیرد.

مطالعه کنید: استاد مشاور

تفاوت پژوهش کاربردی و بنیادی

یک پرسش عمومی بسیاری از پژوهشگران آن است که تفاوت پژوهش کاربردی و بنیادی چیست؟

به‌طور کلی انواع پژوهش (تحقیق) براساس هدف به دو دسته پژوهش‌های بنیادی و کاربردی تقسیم می‌شوند.

در یک پژوهش بنیادی کوشش بر آن تا دستاورد و چیز تازه‌ای به علم اضافه شود. پژوهش‌های بنیادی با هدف پر کردن یک شکاف پژوهشی انجام می‌شوند و با ارائه نظریه‌ای تازه یا الگویی جدید می‌کوشند به این شکاف پوشش دهند.

مطالعه کنید: پایایی پرسشنامه

در یک پژوهش کاربردی هدف حل مساله در دنیای واقعی است. برای حل مساله نیز از ابزارهایی که پژوهش‌های بنیادی فراهم کرده‌اند، استفاده می‌شود. برای نمونه طراحی مقیاس کیفیت خدمات یک پژوهش بنیادی بود. در مقابل پژوهشی که با این مقیاس به سنجش کیفیت خدمات پارس‌مدیر می‌پردازد یک تحقیق کاربردی است.

پژوهش کاربردی-توسعه‌ای

در سال‌های اخیر یک مفهوم جدید به مطالعات پژوهشگران داخلی افزون گردیده است. در مقاله‌های بسیاری می‌بینیم نوع پژوهش را «کاربردی-توسعه‌ای» قلمداد کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد این مفهوم ناظر بر آن است که پژوهش هم در صدد حل مشکل است و هم می‌خواهد مدل‌های پیشین را بهبود و گسترش دهد.

مطالعه کنید: تعریف مفهومی و عملیاتی

به‌طور سنتی یک تقسیم کار در نظام آموزش عالی ایران صورت گرفت. این تقسیم کار نه یک قانون بلکه به صورت یک عرف فراتر از قانون تمامی موسسات آموزش عالی کشور را در برگرفت. دانشجویان و پژوهشگران پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود را با روش‌های کاربردی انجام می‌دادند. دانشجویان مقطع دکتری نیز رساله دکتری خود را با روش‌های بنیادی انجام می‌دادند. مشکل زمانی رخ داد که تعداد دانشجویان دکتری به‌صورت نجومی افزایش پیدا کرد.

حال نظام آموزش عالی با این پرسش مواجه شد که آیا واقعا پژوهشگران سالانه هزاران پژوهش بنیادی انجام می‌دهند؟ راهکار مطابق معمول بازی با کلمات بود، به‌جای آنکه راهکاری درست اندیشیده شود. خیلی ساده مفهوم «کاربردی-توسعه‌ای» در ادبیات دانشگاهی کشور متداول شد. حالا پژوهش‌های دانشجویان دکتری هم کاربردی بود و هم چیزی بود فراتر از کار دانشجویان کارشناسی ارشد.

مطالعه کنید: مدل مفهومی

انواع تحقـیق کاربردی

تحقیقات کاربردی انواع مختلفی دارد:

تحقیقات توسعه­‌ای: به نوعی از تحقیقات کاربردی، تحقیقات توسعه‌­ای می‌­گویند. هدف آن، بررسی‌­هایی است که نشان می‌­دهد چگونه تولید افزایش می­‌یابد یا سازمان تولیدی گسترش پیدا می­کند یا مدل­‌ها و روش­‌های جدید تولید کالا و خدمات چیست. به طور کلی هدف این تحقیقات توسعه و بهبود روش‌­ها، ابزارها، کالاها یا ساختارهاست و به همین دلیل در زمره تحقیقات کاربردی قرار می­‌گیرند.

مطالعه کنید: پرسشنامه طیف لیکرت

تحقیقات عملی: این تحقیقات را باید تحقیقات حل مسئله یا حل مشکل نامید و آنها را نوعی تحقیق کاربردی محسوب کرد. زیرا نتایج آن مستقیماً برای حل مسئله خاص به کار گرفته می­‌شود. تحقیقات عملی نوعاً خصلت محلی و موضعی دارد و معمولاً خاصیت تعمیم‌­پذیری زیاد ندارد. این تحقیقات نیز بر داده‌­های تحقیقات بنیادی تکیه دارند؛ زیرا از معلومات و قوانین آنها استفاده می­‌شود. چون تحقیقات عملی با هدف رفع مشکل انجام می­شود، هر کس که با مشکل روبه‌­رو باشد می‌­تواند آن را انجام دهد.

نمونه هایی از تحقیقات کاربردی


تحقیقات کاربردی در زمینه های مختلف تحصیلی مرتبط است. خصوصاً علوم و زمینه های مرتبط با علوم اجتماعی. نمونه هایی از تحقیقات کاربردی را می توان در پزشکی، آموزش، تجارت، مهندسی، روانشناسی و بهداشت مشاهده کرد:

مطالعه کنید: پروپوزال

نمونه پژوهش کاربردی در تجارت

پژوهش کاربردی در تجارت برای ایجاد دانش و توسعه ویژگی‌های محصول استفاده می‌شود. این پژوهش‌ها سازمان را قادر می‌سازد تا نیازهای خاص بازارهای هدف را شناسایی کند وهمچنین استراتژی های مختلف تجاری را ایجاد کنند که به آنها امکان می‌دهد نیازهای بیشتری را از مخاطب برآورده کنند.

علاوه بر این، انجام پژوهش‌های قراردادی به صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا درباره شکاف‌های محصول که ممکن است در غیر این صورت نادیده گرفته شوند، بازخورد روشنگرانه‌ای بگیرند. این همچنین، یک روش عالی برای به دست آوردن اطلاعات دست اول در مورد واکنش های بازار هدف است که می تواند بر تصمیمات حوزه برندینگ تاثیرگذار باشد.

تحقیقات کاربردی همچنین به کارفرمایان کمک می‌کند تا انتظارات خود از میزان بهره وری نیروی کار را شناسایی و برطرف کنند. به عنوان مثال، یک سازمان ممکن است برای سنجش اثربخشی شیوه‌های استخدام یا ساختار سازمانی خود، تحقیقات کاربردی انجام دهد.

مطالعه کنید: تعیین حجم نمونه

مثال ها

تحقیقات کاربردی برای بهبود روند استخدام یک سازمان.
تحقیقات کاربردی برای بهبود کارایی محل کار و سیاست های سازمانی.
تحقیقات کاربردی برای رفع شکاف مهارت در محل کار.
نمونه های تحقیق کاربردی در آموزش

در آموزش، از تحقیقات کاربردی برای آزمایش فرآیندهای آموزشی به منظور کشف بهترین روش‌های آموزش و یادگیری استفاده می‌شود. این همچنین برای آزمایش سیاست های آموزشی قبل از اجرا و پرداختن به موضوعات مختلف مرتبط با آموزش الگوها و پویایی کلاس برای تجربه بهتر یادگیری استفاده می شود.

مطالعه کنید: انجام پایان نامه مدیریت صنعتی

تحقیقات کاربردی آموزشی سعی در حل مسئله با جمع آوری داده ها از منابع اولیه با استفاده از ترکیبی از روش های جمع آوری اطلاعات کمی و کیفی دارد. این داده ها به عنوان شواهد تجربی عمل می کنند و سپس مورد تجزیه و تحلیل دقیق و توصیف قرار می گیرند تا به نتیجه گیری معتبر برسند.

هدف از این روش تحقیق تعیین کاربرد نظریه و اصول آموزشی با استفاده از فرضیه های آزمایش در محیط های خاص است. تحقیقات کاربردی در آموزش نیز سودمندتر است زیرا شواهد عملی را جمع آوری می کند که می تواند راه حل های عملی مشکلات را آگاه سازد.

مطالعه کنید: انتخاب موضوع پایان نامه

ویژگی های تحقیق کاربردی در آموزش

این مقاله به طور واضح کلیات و فرضیه هایی را نشان می دهد که یافته های تحقیق را آگاه می کند.
متکی به شواهد تجربی است.
این مجموعه در ارائه راه حل برای یک مشکل تعریف شده است.
این نیاز به مشاهده و توصیف دقیق دارد.

مطالعه کنید: استاد راهنما

مثال ها

بررسی روش بهبود مشارکتهای کلاس درس معلم-یادگیرنده.
مطالعه ای در مورد بهبود آمادگی یک مدرسه برای دانش آموزانش.
مطالعه ای برای ایجاد علایق دانش آموزان در ریاضیات.

نمونه تحقیق کاربردی در علم
به خودی خود ، تحقیقات کاربردی یک روش تحقیق علمی است زیرا دانش علمی موجود را در موقعیت های عملی اعمال می کند. این ماده در زمینه های مختلف از جمله ترمودینامیک ، فیزیک ، علوم مواد و میکروب شناسی مفید است.

نمونه هایی از تحقیقات کاربردی در علم شامل موارد زیر است:

مطالعه کنید: جامعه و نمونه آماری

مثال ها

تحقیقات کاربردی برای بهبود تولید محصولات کشاورزی
تحقیقات کاربردی برای درمان یا درمان یک بیماری خاص.
نمونه های تحقیق کاربردی در روانشناسی
دلایل مختلفی وجود دارد که روانشناسان در طول کار خود از تحقیقات کاربردی استفاده می کنند. در بسیاری از موارد ، روانشناسان صنعتی که به رفتار محیط کار ، منابع انسانی و توسعه سازمانی توجه دارند ، اصول روانشناختی را با تحقیقات کاربردی برای راه حل های مفید ترکیب می کنند.

انجام پایان نامه

به منظور داشتن رسالت علمی سعی کردم همیشه با دانشجویان طوری رفیق باشم که کم و کاستی های علمی خودشان را با من در میان بگذراند. در اینجا نیز سعی خوهم کرد به عنوان یک مشاور در انجام پایان نامه در کنارشان باشم. انجام مقاله و انجام پایان نامه در دوره دکتری و ارشد در رشته مدیریت و سایر رشته ها مهم است و دانشجویان را با مشکلات زیادی روبرو می کنند. سعی شده است در اینجا آموزش هایی در این زمینه و مشاوره در زمینه پایان نامه نویسی، مقاله نویسی انجام شود.

تزیسمی موسسه انجام پایان نامه