شماره تماس: 09387894096 

پروپوزال - تزیسمی

پروپوزال

پروپوزال (Proposal) پیش‌نویس یک طرح تحقیق است که بر مبنای علاقه و توانمندی پژوهشگر و مبتنی بر فرضیه‌های علمی و استنتاجات تحقیقاتی باشد و با هدف رفع یک نیاز یا افزودن به دانش صورت می‌گیرد. واژه پروپوزال در زبان لاتین به معنی پیشنهاد است.  پژوهشگر بوسیله فرم پروپوزال اطلاعات مربوط به خود، اطلاعات مربوط به مساله تحقیق و روش انجام آن و اعتبارات مورد نیاز برای انجام تحقیق را به اطلاع مسئول ذیربط می‌رساند. پروپوزال مدیریت یک طرح تحقیقاتی مقدماتی است که در آن به بیان مساله، اهمیت و ضرورت تحقیق و همچنین اهداف پژوهشگر از اجرای طرح پرداخته می‌شود.

مطالعه کنید: انتخاب موضوع پایان نامه

راهنمای نگارش پروپوزال مدیریت

نحوه تهیه فرم پروپوزال
برای نگارش پروپوزال ابتدا باید فرم پروپوزال را تهیه کنید. هیچ فرم پروپوزال واحدی برای دانشگاه آزاد یا سراسری وجود ندارد. برای تهیه فرم پروپوزال پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری باید به واحد آموزش دانشکده یا سایت رسمی دانشگاه خود رجوع کنید.

بخش اول: عنوان تحقیق و مشخصات پژوهشگر
بخش اول پرروپوزال اطلاعات مربوط به عنوان پژوهش، مشخصات فردی پژوهشگر، اساتید راهنما و مشاور، مشخصات دانشگاه و وضعیت تحصیلی پژوهشگر است. همچنین عنوان پایان‌نامه به فارسی و لاتین ارائه می‌شود.

مطالعه کنید: استاد راهنما

بدنه اصلی پروپوزال مدیریت

بیان مساله تحقیق
مهمترین بخش پروپوزال بیان مساله تحقیق است. در بیان مساله باید موضوع به لحاظ علمی تشریح شده و دقیقا روشن کنید در هدف پایان‌نامه چیست. ادبیات پژوهش نیز بعضا در این بخش می‌آید. حجم مطالب این قسمت بهتر است در حد یک تا ۲ صفحه باشد.

مطالعه کنید: جامعه و نمونه آماری

گاهی در انتهای بیان مساله، زمینه تحقیق ذکر می‌شود که نباید با پیشینه پژوهش اشتباه گرفته شود.

اهمیت و ضرورت تحقیق
اهمیت و ضرورت پژوهش به معنای آشکارسازی دلایل انتخاب موضوع مورد بررسی است. هرچقدر دلایل انتخاب موضوع، مستندتر و با جزئیات بیشتر باشد ارزش آن بیشتر خواهد بود. آمار و ارقام مندرج در بیان مساله نیز باید مستند باشد. در این بخش از پروپوزال مدیریت باید اهمیت آن را تشریح کنید.

مطالعه کنید: انواع متغیر پژوهش

ادبیات پژوهش (پیشینه پژوهش)
در بخش پیشینه پژوهش به ارائه مطالعات مشابه که پیشتر بوسیله پژوهشگران دیگر صورت گرفته پرداخته می‌شود. نظر به تاکید جوامع علمی بر اطلاعات دست اول در برخی از فرم‌های پروپوزال بخش پیشینه پژوهش در همان قسمت بیان مساله ارائه می‌شود. این بخش بعداً در فصل دوم پایان‌نامه بیشتر گسترش پیدا می‌کند.

جنبه جدید بودن موضوع
مهمترین بخش یک پروپوزال جنبه نوآوری پژوهش است. در حد یک یا دو پاراگراف باید نشان دهید که موضوع پایان‌نامه یک موضوع جدید است و کاری تکراری صورت نمی‌گیرد. مهم‌ترین قسمت پروپوزال مدیریت جنبه جدید بودن و نوآوری پایان‌نامه است.

مطالعه کنید: انجام پایان نامه مدیریت بیمه

گزاره‌های پژوهش

گزاره‌های تحقیق شامل اهداف، سوالات و فرضیه‌های تحقیق است و به عنوان یک بخش اصلی پروپوزال مدیریت و علوم اجتماعی باید باهم منطبق باشد.

اهدف، فرضیه‌ها و سوالات تحقیق
نگارش هدف‌های پژوهش مهمترین بخش تحقیق است. براساس اهداف تحقیق باید فرضیه‌های تحقیق یا شوالات تحقیق را تدوین کرد. دقت کنید برخی از فرم‌های پروپوزال حاوی بخش سوالات تحقیق و هم بخش فرضیه‌های تحقیق هستند. این رویکرد کاملا غلط است. تفاوت سوال و فرضیه تحقیق را مطالعه کنید.

مطالعه کنید: انجام پایان نامه مدیریت صنعتی

مدل مفهومی تحقیق
نمودار گرافیکی و نمایه شماتیک رابطه متغیرها به نحوی روشن و قابل تحلیل است. برای طراحی مدل مفهومی ابتدا موضوع را به مولفه‌های آن تجزیه کنید. هر مولفه یک متغیر است. حال متغیرهائی که بر این مولفه‌ها موثرند یا از آنها تاثیر می‌پذیرند را فهرست کنید. حال تنها کار باقی مانده ترسیم یک تعداد پیکان جهت نمایش جهت تاثیرات است. 

روش تحقیق
در این بخش باید نوع پژوهش (براساس هدف و روش) تشریح شود. همینطور جامعه آماری، نمونه آماری، روش نمونه‌گیری، مقیاس سنجش و روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده‌ها بیان شود.

مطالعه کنید: فراتحلیل

فهرست منابع
در پایان فهرست منابع مورد استفاده را به ترتیب منابع فارسی و لاتین معرفی کنید. روشهای مختلفی برای نوشتن فهرست منابع وجود دارد. یکی از روشها معتبر استفاده از فهرست نویسی براساس روش APA است. آموزش روش نوشتن فهرست منابع را مطالعه کنید.

ساختار پروپوزال

پس از محتوای پروپوزال، می‌رسیم به ساختار پروپوزال! هر دانشگاه ساختار مشخصی را برای پروپوزال تعیین می‌کند، اما به طور کلی، هر پروپوزال از پنج عنصر تشکیل می‌شود:

  1. عنوان توصیفی یا صفحه عنوان
  2. مقدمه و پیش‌زمینه‌ای در مورد تحقیق
  3. بحث در مورد حوزه تحقیق
  4. مروری بر ادبیات
  5. بحث در مورد طراحی تحقیق پیشنهاد شده (روش‌شناسی)

مطالعه کنید: انجام مقاله مدیریت

پروپوزال باید چند صفحه باشد؟

و اما پروپوزال چند صفحه باید باشد؟ تعداد صفحات پروپوزال به عوامل مختلفی مانند دانشگاه، رشته تحصیلی و سطح تحصیلات (به‌طور مثال، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا) بستگی دارد. بنابراین، قبل از شروع پروپوزال، باید از شرایط و قوانین دانشگاه‌تان مطلع شوید. اما به‌طور کلی:

پروپوزال مقطع کارشناسی ارشد بین 2000 تا 3000 کلمه است

تعداد کلمات پروپوزال سطح دکترا از 5000 تا 8000 کلمه متغیر باشد.

اشتباهات رایج در نگارش پروپوزال

حتی اگر اصول نگارش پروپوزال را بشناسید، ممکن است در این مسیر، مرتکب اشتباهاتی شوید. برخی اشتباهات در نگارش پروپوزال بسیار متداول‌اند. در ادامه، از برخی از این اشتباهات رایج را برای‌تان خواهیم گفت:

اشتباه اول: موضوع تحقیق بسیار گسترده است

برخی دانشجویان گمان می‌کنند گستردگی موضوع تحقیق نشانه کامل و جامع بودن آن است. اما این‌طور نیست! موضوع تحقیق نباید خیلی گسترده باشد. برای مثال، موضوعی مانند «تحقیق و بررسی در مورد اعتماد در محل کار» بسیار گسترده است. این عنوان سوالات متعددی را در اذهان برمی‌انگیزد، برای مثال:

  • چه نوع اعتمادی؟
  • اعتماد بین چه کسانی؟
  • در چه نوع محیط کاری؟
  • در چه نوع صنعتی یا چه صنایعی؟

مطالعه کنید: انجام مقاله فوری

اشتباه دوم: مطالعه زیربنای نظری ضعیفی دارد

موضوع تحقیق باید برگرفته از تحقیقات فعلی باشد. به‌عبارت دیگر، باید شکافی را در این زمینه پُر کنید، چیزی که تاکنون به اندازه کافی به آن پرداخته نشده است. برای اینکه استاد راهنمای‌تان را متقاعد کنید که موضوع تحقیق‌تان شکافی را در تحقیق پُر می‌کند، باید زیربنای نظری مستحکمی داشته باشید. برخی نشانه‌های رایجی که در اکثر پروپوزال‌های ضعیف با آنها روبه‌رو می‌شویم عبارتند از:

  • فقدان کلی منابع و تکیه بر عقاید شخصی به جای متون دانشگاهی.
  • عدم تصدیق و بحث در مورد مطالعات برجسته در زمینه عنوان پروپوزال.
  • تاکید بر منابع با کیفیت پایین مانند مقالات در وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌های شخصی و غیره.
  • تاکید بر منابع قدیمی و عدم ادغام تحقیقات اخیر.

مطالعه کنید: انجام پایان نامه دکتری

اشتباه سوم: موضوع تحقیق به خوبی توجیه نشده است

اگر می‌خواهید پروپوزال‌تان تأئید شود، باید موضوع تحقیق، اهداف و سوالات تحقیق را به‌خوبی توجیه کنید. توجیه ضعیف یکی از علت‌های رد شدن تحقیق است. اما چطور می‌توانید این موارد را توجیه کنید؟ همانطور که پیش‌تر گفتیم، باید بدیع بودن و مهم بودن تحقیق‌تان را ثابت کنید. بدیع بودن بدین معنا است که تحقیق پیشنهادی‌تان جدید است. همچنین باید بتوانید فواید و اهمیت انجام این تحقیق را توضیح دهید.

انجام پایان نامه

به منظور داشتن رسالت علمی سعی کردم همیشه با دانشجویان طوری رفیق باشم که کم و کاستی های علمی خودشان را با من در میان بگذراند. در اینجا نیز سعی خوهم کرد به عنوان یک مشاور در انجام پایان نامه در کنارشان باشم. انجام مقاله و انجام پایان نامه در دوره دکتری و ارشد در رشته مدیریت و سایر رشته ها مهم است و دانشجویان را با مشکلات زیادی روبرو می کنند. سعی شده است در اینجا آموزش هایی در این زمینه و مشاوره در زمینه پایان نامه نویسی، مقاله نویسی انجام شود.

تزیسمی موسسه انجام پایان نامه