شماره تماس: 09387894096 

مالتی گراندد تئوری - تزیسمی

مالتی گراندد تئوری

نظریه داده‌بنیاد چندگانه (مالتی گراندد تئوری) یک روش پژوهش است که هم از منظر تجربی و هم از سایر مناظر مبتنی بر زمینه مورد مطالعه است. گراندد تئوری رویکردی است که از منظر تجربی براساس زمینه مورد مطالعه، صورت می‌گیرد. اما در مالتی گراندد از سه منظر نظریه‌پردازی، تجربه و سازوکارهای شناخت از زمینه مورد مطالعه استفاده می‌شود (گلدکول و کرانهولم).

مطالعه کنید: نمونه گیری غیر احتمالی

چارچوب مالتی گراندد تئوری Multi-Grounded Theory نخستین بار در سال ۲۰۰۲ توسط گلدکول و کرانهلم ارائه شد. هدف از این چارچوب به چالش کشیدن برخی بنیادهای گراندد تئوری است. نظریه داده‌بنیاد چندگانه هم بر پایه گراندد تئوری بنا نهاده شده و هم عکس العملی در مقابل آن به حساب می‌آید.

مطالعه کنید: نمونه گیری تصادفی طبقه ای

مالتی گراندد تئوری را میتوان یک رویکرد توسعه‌یافته جایگزین برای آنالیز داده‌ها و توسعه تئوری توصیف کرد. این روش تنها از صحه‌گذاری تجربی استفاده نمی‌کند. بلکه به ورای قیاس خالص می‌رود و گراندینگ نظری را به گراندینگ تجربی اضافه می‌کند.

مطالعه کنید: نوشتن پروپوزال

مالتی گراندد تئوری چیست؟

مالتی گراندد (Multi grounded)، یک روش کیفی از مشتقات نظریه داده بنیاد است که از تلفیق مفاهیم تجربی و نظری ایجاد می شود. نظریه داده بنیاد (GT) در بسیاری از زمینه ها یک رویکرد ثابت برای توسعه نظریه مبتنی بر تجربی است. رویکرد گراندد تئوری از نظریه‌پردازی جامعه‌شناختی مبتنی بر تجربی توسط گلاسر و استراوس (۱۹۶۷) پدیدار شد.

مطالعه کنید: نمونه گیری تصادفی

البته اگر مفهوم سازی پژوهش شما هنوز به درجه اشباع نظری نرسیده، روش تحقیق مالتی گراندد تئوری Multi grounded theory پیشنهاد می شود. تجزیه و تحلیل و آنالیز به روش مالتی گراندد تئوری شامل روش فراترکیب و گراندد تئوری است. (که البته هم تحلیل آماری گراندد تئوری، هم فراترکیب و هم مالتی گراندد تئوری در مجموعه پی اچ دی پروپوزال به شکل تخصصی انجام می شود).

مطالعه کنید: انجام پروپوزال فوری

در روش مالتی گراندد تئوری از ترکیب رویکرد کیفی نظریه داده بنیاد گراندد تئوری با تحلیل محتوا Content Analysis استفاده می شود. به زبان ساده نظریه نوخاسته داده بنیاد یا گراندد تئوری یک روش سیستمی برای مفهوم سازی ارائه می دهد و تجزیه و تحلیل را به شکل کدگذاری و بسط نظریه اجرایی می کند.

مطالعه کنید: روش تحقیق

مقدمه‌ای بر مالتی گراندد تئوری

با توجه به بحث‌های پیرامون نظریه‌پردازی داده‌بنیاد یک رویکرد جایگزین پیشنهاد می‌شود. مالتی گرانند تئوری با حالت دیالکتیک از نظریه داده‌بنیاد است و با تلاش برای یکپارچه کردن نظرات مخالف و اجتناب از ضعف‌ها ایجاد گردید. گراندد تئوری معتقد به آنالیز کاملا تجربی است.

مطالعه کنید: تحقیق پیمایشی

شعار گراندد تئوری این است: با داده تجربی شروع کنید و سپس خلاصه و طبقه‌بندی کنید. گراندد تئوری بر خلاف شیوه قیاسی نظریه محور کاملا استقرایی است. انتقاد اصلی گلیسر بر روش اشتراوس و کوربین را می‌توان بیانیه‌ای در مورد خروج آنها از روش کاملا استقرایی دانست.

مطالعه کنید: تحلیل همبستگی

رویکرد مالتی گراندد تئوری سعی در ترکیب جنبه خاصی از استقرا و قیاس برای طراحی مدل پارادایمی دارد. یعنی با روح دیالکتیکی سعی در اجتناب از ضعف‌ها و یکپارچه کردن نقاط قوت در رویکرد دارد. قسمت عمده گراندد تئوری در رویکرد نظریه داده‌بنیاد چندگانه هم وجود دارد. در واقع می‌توان نظریه داده‌بنیاد چندگانه را یک بسط یا اصلاحیه برای گراندد تئوری دانست.

مطالعه کنید: تحلیل آماری

اشتراوس و کوربین گام‌های عمده‌ای برای دور شدن از رویکرد صرفاً استقرایی برداشتند. نظریه داده‌بنیاد چندگانه سعی در ادامه این راه دارد. این به معنای رد آنالیز استقرایی داده‌ها آنگونه که در فرآیند کدگذاری گراندد تئوری انجام می‌شود، نیست.

مطالعه کنید: دفاع پایان نامه

ایجاد مالتی گراندد تئوری

روش استقرایی کار با داده ها را نقطه قوت اصلی روش داده بنیاد می دانیم، اما آن را به عنوان یک ضعف نیز در نظر می گیریم. ما ادعا می کنیم که عدم تمایل گراندد تئوری به ارائه نظریه های ثابت به معنای از دست دادن دانش است.

مطالعه کنید: اندازه اثر

در مراحل معینی از روند توسعه نظریه، استفاده از نظریه‌های موجود ممکن است الهام بخش باشد و شاید برخی از انتزاعات انجام شده را نیز به چالش بکشد. امکان مقایسه و مقایسه یافته ها و انتزاعات تجربی با سایر نظریه ها وجود دارد. از سوی دیگر، در یک انتزاع استقرایی محض، خطر آشکار انزوای دانش وجود دارد.

مطالعه کنید: متغیر

ما ادعا می کنیم که توسعه تئوری باید یکپارچه سازی و ترکیب دانش را هدف قرار دهد. این بدان معنی است که نظریه های موجود را می توان به طور فعال مورد استفاده قرار داد، با هدف ترکیب دانش چنین نظریه های موجود و انتزاعات جدیدی که از کدگذاری داده های جدید به دست آمده است.

مطالعه کنید: تحقیق توصیفی

چارچوب مالتی گراندد تئوری Multi-Grounded Theory نخستین بار در سال ۲۰۰۲ توسط گلدکول و کرانهلم ارائه شد. هدف از این نظریه به چالش کشیدن برخی بنیادهای گراندد تئوری است. نظریه داده‌بنیاد چندگانه هم بر پایه گراندد تئوری بنا نهاده شده و هم عکس العملی در مقابل آن به حساب می‌آید.

مطالعه کنید: تحقیقات کیفی

مالتی گراندد تئوری را میتوان یک رویکرد توسعه‌یافته جایگزین برای آنالیز داده‌ها و توسعه تئوری توصیف کرد. این روش تنها از صحه‌گذاری تجربی استفاده نمی‌کند. بلکه به ورای قیاس خالص می‌رود و گراندینگ نظری را به گراندینگ تجربی اضافه می‌کند.

مطالعه کنید: سرقت ادبی

در رویکردی که در اینجا ارائه می شود، نظریه داده بنیاد چندگانه (MGT)، سعی شده است جنبه‌های خاصی از استقراءگرایی و قیاس‌گرایی با هم ترکیب شوند. با روحیه دیالکتیکی، ما سعی می کنیم با اجتناب از نقاط ضعف و گنجاندن نقاط قوت در هر رویکرد، مخالفت ها را از بین ببریم.

مطالعه کنید: روش دلفی

ساختار نظریه داده‌بنیاد چندگانه

ساختار  یک نظریه  داده بنیاد چندگانه یا مالتی گراندد، نظریه ای است که در آن مراحل زیر پایه گذاری شده است:
• داده های تجربی (ترجیحاً عمدتاً از طریق رویکرد استقرایی) – زمینه سازی تجربی.

مطالعه کنید: پایان نامه

• نظریه های از قبل موجود (به خوبی برای پدیده های نظریه پردازی شده انتخاب شده اند) مبانی نظری.
• تطابق صریح در درون خود نظریه (بین عناصر در نظریه) – زمینه سازی درونی.

مطالعه کنید: انجام پایان نامه مدیریت دولتی

به طور کلی در این روش از تلفیق روش داده بنیاد و فراترکیب استفاده می شود. در روش گراندد تئوری براساس مصاحبه های عمیق، رویکرد تجربی رعایت می شود. در روش فراترکیب نیز با بررسی نظریات دیگر محققان، رویکرد نظری رعایت می شود. در نهایت نیز این براساس روش گراندد تئوری درونی، داده های نظری و تجربی با هم تلفیق می شود. مالتی گراندد براساس این سه گام یک روش کامل کیفی محسوب می شود.

مطالعه کنید: انجام پایان نامه مدیریت بازرگانی

کاملاً قابل قبول است که اجازه داده شود سؤالات تحقیق از طریق کار تجربی و نظری تکامل یابد. بنابراین، ما بر نقش نظریه ها و علاقه پژوهشی بیش از نظریه پردازان کلاسیک گراندد تئوری تاکید می کنیم. همچنین سوالات عملیاتی تحقیق باید در طول زمان توسعه یابد و باید از نظریه های بیرونی به روشی سازنده در طول فرآیند تحقیق استفاده کرد.

انجام پایان نامه

به منظور داشتن رسالت علمی سعی کردم همیشه با دانشجویان طوری رفیق باشم که کم و کاستی های علمی خودشان را با من در میان بگذراند. در اینجا نیز سعی خوهم کرد به عنوان یک مشاور در انجام پایان نامه در کنارشان باشم. انجام مقاله و انجام پایان نامه در دوره دکتری و ارشد در رشته مدیریت و سایر رشته ها مهم است و دانشجویان را با مشکلات زیادی روبرو می کنند. سعی شده است در اینجا آموزش هایی در این زمینه و مشاوره در زمینه پایان نامه نویسی، مقاله نویسی انجام شود.

تزیسمی موسسه انجام پایان نامه