شماره تماس: 09387894096 

کدگذاری نظری - تزیسمی

کدگذاری نظری

کدگذاری نظری (Theoretical coding) شیوه‌ای از شناخت کدهای متن در گراندد تئوری است که براساس رهیافت پدیدارشونده گلیزر استوار است. گلیز در میان شیوه‌های گوناگون کدگذاری در تحقیق کیفی بر این روش تمرکز و تاکید دارد.

مطالعه کنید: روایی صوری

به‌طور مشخص در کدگذاری نظری کوشش بر آن است تا کدها و مقوله‌های فرعی براساس پدیده محوری شناسایی و تدوین شوند. در اینجا روابط میان کدهای باز با در نظر گرفتن پدیده اصلی تعیین می‌شود تا انسجام و یکپارچگی نظریه پایانی حفظ شود. اساس کدگذاری در پژوهش کیفی یکسان است و ریشه در هرمنوتیک و تحلیل مضمون دارد اما نگاه پژوهشگر به موضوع در شناخت کدها بسیار بااهمیت است. از دیدگاه گلیزر برای نظریه‌پردازی باید به ارتباط کدها به مقوله اصلی توجه بیشتری شود.

مطالعه کنید: فیش برداری

کدگذاری نظری چیست؟

کدگذاری نظریه (Coding Theory) در سال ۱۹۴۸ توسط ریچارد هَمینگ پایه‌ریزی شد. وی پی برد هنگامی که رایانه از یک عمل رایج نسخه‌برداری می‌کند و با عمل دیگری شروع به کار می‌کند، هرگز نمی‌تواند به حالت اولیه بازگردد. نظریه کدگذاری مثال خوبی از کاربرد ریاضی محض در حل مسائل عملی است.

مطالعه کنید: پیشینه پژوهش

اهمیت یادگیری کدگذاری نظریه چیست؟

یادگیری نظریه کدگذاری برای دانشجویان و متخصصان در حوزه رایانه بسیار مهم است؛ چرا که ارتباطات در دنیای امروز، بیشتر بر پایه ارسال و دریافت داده‌ها استوار است. بنابراین، برخورداری از فهم و درک عمیق از نظریه کدگذاری، از مهارت‌های اساسی محسوب می‌شود که در حوزه رایانه و ریاضیات الزامی است.

مطالعه کنید: تحقیق کتابخانه ای

همچنین، نظریه کدگذاری در حوزه امنیت اطلاعات بسیار اهمیت دارد؛ چرا که اکثر الگوریتم‌های رمزنگاری و رمزگشایی، بر پایه نظریه کدگذاری ساخته شده‌اند. به همین دلیل، برخورداری از فهم و درک مناسب از نظریه کدگذاری باعث می‌شود که افراد در حوزه امنیت اطلاعات بهتر بتوانند با تهدیدهای امنیتی مختلف روبه‌رو شوند و راهکارهایی برای مقابله با آن‌ها پیشنهاد دهند.

مطالعه کنید: ابزارهای گردآوری اطلاعات

کاربردهای دیگر این علم، شامل حوزه‌هایی همچون رمزگذاری و رمزنگاری اطلاعات، فشرده‌سازی داده‌های کدگذاری شده با قابلیت تصحیح خطا، توسعه ارتباطاتی سریع و پایدار و همچنین در طراحی الگوریتم‌های هوشمند و سیستم‌های یادگیری عمیق می‌باشند.

مطالعه کنید: گردآوری داده ها در پژوهش کیفی

فرایند کدگذاری نظری

هنگامی که کدها و یادنوشت‌‌ها (Memos) انباشه شدند باید روابط میان آنها شناسایی شود. یادنوشت‌‌های نظری مستندی از ایده‌های پژوهشگر پیرامون کدهای در حال تکامل و روابط آنهاست. در نظریه‌پردازی داده‌بنیاد، پژوهشگران با نظریه‌پردازی پیرامون داده‌های گردآوری شده میدانی، یادنوشت‌‌های نظری را ایجاد می‌کنند. به دیگر سخن، آنها داده‌ها را به حساب‌های نظری تبدیل می‌کنند.

مطالعه کنید: نمونه گیری نظری

فرایند شناخت روابط کدها همان کدگذاری نظری نام دارد. در این فرایند پژوهشگر با ایجاد فرضیه‌هایی روابط میان کدهای باز را شناسایی می‌کند تا کدهای واقعی به شکل یک نظریه یکپارچه درآیند. دقت کنید منظور گلیزر از کدهای واقعی همان کدهای باز است. کدهای نظری بوسیله به‌هم بافتن مفاهیم شکسته‌شده به صورت فرضیه‌ها، نظریه را یکپارچه می‌کنند.

مطالعه کنید: مطالعه موردی

پکارچه‌سازی مفاهیم، فعالیتی انظعاف‌پذیر است که تصاویر کلی و چشم‌اندازهایی نو ارائه می‌دهد. اگرچه کدهای نظری انعطاف‌پذیر هستند با این وجود هنوز باید پایه و اساس آنها در داده باشد. این کدها نمی‌توانند انتزاعات صرف باشند و از داده جدا تلقی شوند.

مطالعه کنید: گراندد تئوری

جمع بندی

کدگذاری نظری به این معنا است که پژوهشگر مدلی نظری پیرامون داده‌ها بکار گیرد. مهم این است این مدل مانند مدل پارادایمی از پیش و به‌زور به داده‌ها تحمیل نمی‌شود. این مدل در فرایند نظریه‌پردازی گراندد تئوری و براساس داده‌های موجود پدیدار می‌شود. بنابراین کدهای نظری درست مانند کدهای واقعی (باز) باید از مقایسه پیوسته داده‌ها در یادنوشت‌ها استخراج شود و پدیدار گردد.

مطالعه کنید: پدیدارشناسی

تفصیل مفهومی کدگذاری در گراندد تئوری زمانی به پایان می رسد که روابط بین مفاهیم تفصیلی جداگانه از طریق شناسایی شود. همچنین استفاده از کدهای نظری مناسب برای دستیابی به یک چارچوب نظری یکپارچه برای گراندد تئوری پدیدار شود.

مطالعه کنید: اشباع نظری

کدهای نظری چگونگی ارتباط کدهای محتوایی را به عنوان فرضیه هایی که باید در نظریه ادغام شوند، مفهوم می‌کنند. آنها به پژوهشگر کمک می کنند تا سطح مفهومی را در نوشتن در مورد مفاهیم و روابط متقابل آنها حفظ کند. کدگذاری نظری به طیف وسیعی از کدهای یکپارچه (فرایندها، مدل‌ها، و غیره) که در طیف گسترده‌ای از رشته‌ها استفاده می‌شود، توانایی محقق را برای دیدن تناسب ظهور آن‌ها با یک نظریه در حال توسعه افزایش می‌دهد.

انجام پایان نامه

به منظور داشتن رسالت علمی سعی کردم همیشه با دانشجویان طوری رفیق باشم که کم و کاستی های علمی خودشان را با من در میان بگذراند. در اینجا نیز سعی خوهم کرد به عنوان یک مشاور در انجام پایان نامه در کنارشان باشم. انجام مقاله و انجام پایان نامه در دوره دکتری و ارشد در رشته مدیریت و سایر رشته ها مهم است و دانشجویان را با مشکلات زیادی روبرو می کنند. سعی شده است در اینجا آموزش هایی در این زمینه و مشاوره در زمینه پایان نامه نویسی، مقاله نویسی انجام شود.

تزیسمی موسسه انجام پایان نامه